Spel

Middeleeuwenspel

Lesmateriaal erfgoededucatie

Doelgroep: brugklas

Sluit aan bij: geschiedenis

Rol: concept en ontwikkeling

Het Standenspel is ontwikkeld omdat het voor leerlingen anno nu vaak moeilijk te begrijpen is hoe het precies zat met de middeleeuwse standen. Met dit spel leven de spelers zich in door in de huid te kruipen van een boer, bisschop, koopman of knecht. Vanaf het begin worden ze geconfronteerd met de ongelijkheid van de middeleeuwse standen: waarom krijgt de boer aan het begin minder dukaten en hebben de bisschop en de hertog veel meer keuzemogelijkheden? En het lijkt erop alsof de boer en de knecht nooit kunnen winnen.
De spelers lopen over een tijdlijn die begint in januari en via bekende jaarfeesten en gebeurtenissen zoals Carnaval, kermis, jaarmarkt, Allerzielen en Kerstmis naar het eindpunt leidt: Luilekkerland. Onderweg kom je voor meer of minder middeleeuwse problemen te staan zoals de pest, stadsbrand, misoogst en rovers en dieven.
Lees hier het artikel 'spelen als werkvorm'.