MeelichtOnderwijs is als het ontsteken van een lichtje in de hoofden van je leerlingen. Door verlichting maken we de geest helder en als we iets ‘aan het licht brengen’ dan ontraadselen we het. 'Aan het licht brengen’ betekent ook ‘ontdekken’. Maar in goede erfgoededucatie is het niet alleen de leraar die de leerling op ontdekkingstocht stuurt. Als het over erfgoed gaat, zijn alle leerlingen experts, want niemand heeft het monopolie op de betekenissen ervan. Vandaar het draagbare lantaarntje: je gaat samen op onderzoek uit. De naam ‘Meelicht’ duidt op die samenwerking: het licht schijnt met jullie mee, je kijkt in dezelfde richting. Wat je vindt, dat is altijd weer een verrassing.

Meelicht Educatieve Projecten is opgericht door Jacquelien Vroemen. Zo’n zeventien jaar geleden ben ik begonnen bij Erfgoedhuis Utrecht als ontwikkelaar van erfgoededucatieprojecten en redacteur van GM2, het tijdschrift voor Geschiedenis, Geografie, Monumenten en Musea. Al gauw deed ik daarbij ook de publiciteit van de afdeling onderwijs.
Sinds 2012 ben ik zelfstandig werkzaam onder de naam Meelicht als adviseur erfgoededucatie en ontwikkelaar van educatieve projecten rond cultureel erfgoed voor musea, culturele stichtingen en andere organisaties. Ook heb ik voor verschillende educatieve uitgevers meegewerkt aan de ontwikkeling van geschiedenismethoden voor het voortgezet onderwijs.

Ik ben opgeleid tot tweedegraads docent geschiedenis en aardrijkskunde aan de Lerarenopleiding in Utrecht, daarna heb ik geschiedenis gestudeerd aan de VU in Amsterdam. Ik deed een vrij doctoraal Ontwikkelingsproblematiek; mijn scriptie, getiteld 'Een arm en miserabel volck', ging over de beeldvorming in Nederland van 'Indianen'. Mijn belangstelling voor beeldvorming en het (creatieve) gebruik van bronnen door verschillende partijen is altijd gebleven en speelt tot op de dag van vandaag een rol in mijn werk. In 2017 ben ik cum laude afgestudeerd aan de Reinwardt Academie in de masteropleiding museology. Voor mijn stage en afstuderen heb ik me beziggehouden met de mogelijkheden tot 'erfgoedwijze' erfgoededucatie (tijdens mijn stage schreef ik blogs voor de site van de Reinwardt Academie).