Doelgroep: groep 6 t/m 8 basisonderwijs
Rol: bedenker
Sluit aan bij: geschiedenis, Nederlandse taal
Gerealiseerd: 2022
Voor een islamitische basisschool in Zaandam heb ik een ‘leerlijn’ gemaakt met suggesties voor erfgoedactiviteiten/excursies. De vraag van school luidde: welk erfgoed moeten onze leerlingen gezien en beleefd hebben als ze van onze school af komen? Voor elke groep heb ik 3 erfgoedactiviteiten of excursies gezocht, die zo veel mogelijk aansloten bij thema’s uit lesmethodes Piramide, Blink, Brandaan, Meander, Naut, Veilig Leren Lezen en Humpie Dumpie. In mijn uiteindelijke voorstel heb ik twee ‘lijnen’ gemaakt. Eén met belangrijke musea (veel rijksmusea) die aansluiten bij de lesstof én niet al te ver uit de buurt van Zaandam liggen (met enkele uitzonderingen). En één met als ‘onderlegger’ de digitale erfgoedleerlijn van Plein C waarbij ik excursies heb gezocht.